Uudis | Uus Škoda Superb: konkurentidel on kurvad päevad

Õnneks ei tea ma, mis tunne on endale jalga tulistada. Aga iga kord, kui mõtlen Škodale, meenub mulle ütlus "endale jalga tulistama". Ja mul hakkab kahju sellest brändist, kellele Škoda loodi “odavama otsa” sõsaraks. 

Kulla sakslased, kas te ei teadnud siis, et tšehhi insenerid on tuntud oma nutikuse, innovatiivsuse ja ka korraarmastuse poolest? Vaadake või tšehhide arhitektuuri… või õllekultuuri. Või vaadake...Škodat.

Uus Škoda Superb on tulnud. kannul nii imetlus kui ahastus. Ahastab see, kes endale jalga tulistas, sest võrreldes sõsarmudeliga on tegu vähemalt sama kvaliteetse (kui mitte parema) ning märksa odavama premiumisse pürgiva luukpäraga. 

Superbi universaalkerega variant ei lase end samuti enam kaua oodata. Hinnad on täna teada, tootmist alustatakse septembris. Erinevalt põhikonkurendist ei ulatu tellimisjärjekord ka jaanuarini.

 

Samm edasi hästi väljakantud esinduslikkuse suunas

Olgem ausad, kaks eelmist põlvkonda Superbi olid (ja on) igati sõidetavad, aga väljanägemiselt kahjuks mittemidagiütlevad. Või, noh, silmnähtavalt Škodad. Kolmandat Superbi asuti joonistama aastal 2012 ning peadisainer Jozef Kabanil on õigus, kui ta ütleb, et tulemuseks on “fantastiline edulugu”. Võrreldes sellega, mis oli, on tulemus väga äge- jõulisem, dünaamilisem, ajatum.

Lai radiaatorivõre, tugeva pliiatsijoonega visandatud kapott, laiad esituled ja udutuled lisavad esiotsale ilmekust ja isepära. Tagaosa mõjub oluliselt konservatiivsemalt ja peenekoelisemalt, põhjuseks kitsamad-laiemad leed-tagatuled ja pinda lõikavad liigendjooned. 

Tubli töö, Jozef! Kuigi uue Passati välimus teeb minu meelest oma terviklahendustega Superbile veel ära, siis on see enam-vähem ka ainus, mis Passatil parem on. Olgu, Passati kallimas otsas saab juht rõõmu tunda ka infokeskuse elegantsest graafikalahendusest, aga sõidetavust ei mõjuta see kuidagi.

Superbi inerjööriga on vaeva nähtud sama palju kui välisilmega. Kõige odavamas, Active varustusastmes auto näeb sisse istudes igati soliidne ja kaasaegne välja. Jah, meelelahutussüsteemi ekraan on väiksem, igasuguseid elektrilisi vidinaid on vähem- aga see auto on sõidetav! 

Lõpuks, mis siis on eesmärk- näha välja või jõuda kohale? Jõuallikate lõigus selgub, et Škoda meelest on kõige olulisem siiski kohalejõudmine ning seks puhuks pakutakse säärast jõuallikate virr-varri, millest ka kõige pirtsakam peaks leidma endale sobiva.

Kere on tugevdatud ja kasutatud on rohkem kergmetalli: eelmise põlvkonnaga võrreldes on Superb 75 kg kergem. Kaasaegsetele uuenemistele omaselt, on kasvanud ka auto mõõtmed ning teljevahe, mis tähendab rohkem ruumi ja paremat pöörderaadiust.

Ruumi on mehiselt, ees, taga ja pakiruumis. Tahaistmele mahutab trügimata kolm keskmist kasvu täiskasvanut, kes ei pea kurtma pea-ega jalaruumi üle. 1760-liitrine pakiruum on omas klassis suurim ning seda saab nutikalt kombineerida, lastes põrandat allapoole või klappides seljatoed ja ka kõrvalistuja tooli alla.

Kontrabassimängija auto,” ütleks seda avarust nähes mu hea muusikust sõber. Ambition varustustasemest alates on tagaistet võimalik poolitada allatõmmatava käetoega ning lisavarustuse nimekirjast võib tellida virtuaalse “jalaviibutuse” ehk siis nutika andurlahenduse, mis jalaliigutuse peale tagaluugi lahti teeb. Virtuaalne pedaal töötab vaid siis, kui mootor on välja lülitatud.

Kellele aga tilulilu oluline on, saab neljateistkümnes värvitoonis ja neljas varustusastmes+ lisanimekirjast kombineerida endale täpselt nii veikleva, viipleva, kontsertkvaliteedis muusikat edastava kui igas asendis juhiga suhtleva ja kohati isemõtleva masina, kui rahakott kannatab. 

VW grupi kvaliteeti hindava ostja rõõmuks võib öelda, et võrreldes peamise konkurendiga (nime poolest suurema sõsaraga) kannatab rahakott Superbi puhul täitsa rahulikult välja nii istmete-peeglite elektroonilised mälud kui suurema ja mahlasema bassiga lustikasti.

Siiski-siiski, elu ei ole ükspäinis mesi ja selle lakkumine. USB-liidest ei ole ja 230V pistikut ka mitte. See komplekt tuleb lunastada kõigis neljas varustusastmes 130€ eest. VW grupi eripära, tõepoolest. Nüüd siis ka Škodal. See-eest on 12V pistikuid lausa 3 tükki, 1 taga, 2 ees. Saab pista ja pista ja pista.

 

Sõidan nagu boss!

Soojendusega rooli meil Itaalias vaja ei lähe seekord, aga istmejahutusi küll. Ja kõike muud- alates kurvituledest, kiirustundliku rooli ja Start/Stop süsteemini ka. Superb on täna Škoda lipulaev ja selle sõiduvõimekusse ning aktiivturvalisusse panustavad tšehhid piiritundetult. Nii ongi.

Ta on vaikne- nii vaikne, et esimene tuulemüha hakkab kiirteel kõrva jõudma kiirusel 160 km/h. Ta on mugav, istudes teel nagu liimitult. Nelikveolises variandis on tajuda ka auto raskepärasemat olekut ja näha nõks suuremat kütusekulu. 

Seepärast ka ei soovita ma- kogu eestlase nelikveo-ihaluses- Superbi “nõudmisel nelikvedu”-varianti võtta. Esiveoline teeb oma töö tavatingimustes sama hästi ja on nõksu kergem ning ökonoomsem. Elektrooniline diferentsiaalilukk XDS+ lisab stabiilsust ka keerulistes teeoludes.

Turva-abide nimekiri on pea lehekülje pikkune, aga on paar märkimisväärset funktsiooni, millest igapäevasel sõitmisel silmnähtavat kasu tõuseb.

Pikkadel matkadel tõenäoliselt on tõsine abi juhi väsimust tuvastavast süsteemist- Superbi andurid registreerivad muutuse juhi käitumises ning auto annab helisignaaliga märku, vajadusest teha sõidupaus.

Front Assist radari laserid jälgivad paarikümne meetri ulatuses auto lähiümbrust ning kokkupõrkeohu korral aeglustab sõiduk liikumist. Tagant tulevad, küljelt sõitvad, rida vahetavad sõidukid tuvastatakse ning ohu korral annab Superb helisignaaliga juhile toimuvast märku, kuvades nuhvlile ohuala. Manööverdamisel tuleb appi tahavaatekaamera, mille pilt on selge ja kirkavärviline.

Sõidureas püsimise abisüsteem jälgib kaamerasilmast teemärgistust ja hoiatab juhti, kui sõiduk valitud reast kaldub ning juhib sõiduki tagasi sõidurea keskele. Esialgu tundub kummaline, et auto juhtimise üle võtab, kui aga süsteemi usaldada, on rajal püsimise assistent koos adapteeruva püsikiirushoidjaga ning kokkupõrkeohtu ennetava laseriga hindamatu abimees näiteks linnaliikluses.

Tõsi, üle 50 km/h kokkupõrget ennetavat pidurdust katsetada väga tervislik ei ole. Mul õnnestus kiirteel ummikust hetkeks pääseda, auto võttis pikal sirgel kiiruse üles ning siis, märgates eespool järgmises ummikusabas seisatunud sõidukit, pidurdas. Ja üsna äkiliselt. Ei olnud kuigi tore tunne.

Esimest korda saab Superbile koos sõidureas püsimise ja pimenurga assistendiga tellida intelligentse kaugtulede juhtimise. Lisaks automaatsele tulede lülitusele muudab valgusvihk end selliselt, et vastutulijat või eessõitjat mitte pimestada.

Üldisemalt on Superbil ülihea manööverdamisvõime ning kiirustundlik rool lisab sõidurõõmu. Lisaks saab sõiduviiside paketi olemasolul valida endale sobivaima sõidustiili viie erineva seast- Ecost Spordini. 

Kui tahta meepotti tilgutada midagi kibedamat, siis küljepeeglid on Superbi proportsioonidega võrreldes liiga pisikesed. Sama viga on ka kallil õel, Passatil. Ju see on siis grupi poliitika, mitte koormata juhti üleliia peeglisse vahtimisega.

 

Jõuallikate valik võtab silmad kirjuks

Autoostjale on siinkohal tegu kõige raskema osaga ostu vormistamisest: Superb on välja valitud, varustustase valitud ja lisanimekirjast meeldivad kellad-viled linnukesega tähistatud. Mootor aga võiks olla optimaalseim, vajadusest lähtuvalt.

Laia lauaga lüües on valikus 7 eri võimsusega jõuallikat; seda on piisavalt, et pakkuda midagi nii rahumeelsele-soliidsele vanemale härrasmehele kui pöörasele start-up loojale. Tasapisi pöörduvad eestlased mugavuse-usku ja ostavad järjest rohkem automaatkastiga autosid. 

Sõltuvalt jõuallikast, tundub Superbi puhul 6- või 7-käiguline topeltsiduriga DSG pigem loogilise valikuna, nii soliidse auto puhul eeldaks mugavust ka käiguvahetuses. Käsikasti fännidele pakub Škoda 6-käigulist manuaali kõikide mootorite juurde, v.a. 2-liitrine TSI, mis tuleb nii 162 kW kui 206 kW versioonis üksnes 6-se DSG-ga.

Eesti ostja eelistusi vaadates võib uskuda, et üheks populaarsemaks müügiartikliks kujuneb 1.8 liitrise bensiinimootori ja DSG-ga Superb. Mulle meeldis testisõidus ka 162kw 2,0 TSI DSG, mis hiilgas dünaamika ja särtsakusega. 

110kW 1.4 TSI ACT jäi mägiteedel lahjaks, Eesti paesel lauskmaal aga peaks vähenõudlikumale sõitjale sellest bensiinimootorist täiesti piisama. Jõuallika eeliseks on kahtlemata tema intelligentne ökonoomsus- sõltuvalt koormusest aktiveeritakse või lülitatakse välja kaks keskmist silindrit. Kütusesäästu annab see isegi kuni liitrijagu.

Kahene diisel koos “nõudmisel” nelikveoga ei mõjunud üleliia inspireerivana. Jääb arusaamatuks, miks peaks üldse nelikvedu valima, kui on olemas elektrooniline esidifri lukk? Sellega sõites, “Sport” režiimil, saab natuke isegi lõbutseda; eriti kruusateel oli see hästi tunda.

 

Või võtkem näiteks hinnad

Superbi uue VW Passatiga võrrelda on tänamatu ja mitte üleliia objektiivne töö. Paraku võrdlevad neid kahte omavahel kõik need, kes lojaalsed VW grupi toodetele ning vaatavad suure-keskklassi segmendi sõidukit. Superb ja Passat on teineteisele kõige suuremad konkurendid. Passatile pakutakse kolm baasvarustustaset, Superbile 4, madalamast kõrgemani Active, Ambition, Elegance ja eksklusiivseim Laurin&Klement.

Ülal sai öeldud, et suure tõenäosusega valivad paljud 132kW 1.8-liitrise TSI koos 7-käigulise DSG kastiga- sama mootor ja käigukast on valikus ka Passatil. Enam-vähem võrreldavad on ka baasvarustusse kuuluvad lisad. Vaatame hindu keskmises ja kõrgemas varustusastmes. Rivis on “hind alates” Superbi luukpära ja Passati sedaanversioon.

 

 

Mudel/Varustus/Hind €

Comfortline/Ambition

Highline/Elegance

Volkswagen Passat

27 765

30 203

Škoda Superb

25 500

28 100

Kui vaadata võistlustandrit laiemalt, siis tasuks kiigata prantslasi ja jaapanlasi- Peugeot 508 ning uus Toyota Avensis on tõenäoliselt ühed tõsiseltvõetavamad konkurendid nii oma varustuse, jõuallikate valiku kui ka hindade poolest.

Kokkuvõtteks

Saab olema huvitav, jälgida, mis Eesti autoturul suure-keskklassi segmendis edasi juhtuma hakkab. Superb oma kvaliteedi, sõiduomaduste, baasvarustuse ning lõpuks muidugi hindadega lööb enamusel konkurentidest jalad alt. Me ei räägi üksnes autoostust vaid ka sellest, mis tuleb edasi- siis, kui on vaja hooldada või järelturgu otsida.

Elu on näidanud, et Superb hoiab järelturul hinda ning tema koostekvaliteet on tänasele Škodale iseloomulikult hea. Mis tähendab, et tegu on suhteliselt muretult ülalpeetava sõidukiga.

Üks kõnekas fakt seegi, et enne uue Superbi jõudmist oli end huvilisena üles andnud üle 700 inimese. Saame näha, millisteks müüginumbriteks see huvi realiseerub.


Allikas: WhatCar?

Märksõnad: skoda, superb, luksuslik

Kommenteerimine on ainult registreeritud kasutajatele!